Programma 2019

Programma HAVO – 8 februari 2019

Nieuwe Historische Contexten

  • Britse Rijk 1585-1900
  • Nederland 1948-2008

Tijd       Activiteit

09.30

Inloop met koffie en inschrijving

10.00

Welkom door Hanneke Tuithof, vakdidactica geschiedenis aan Universiteit Utrecht en lector bij Fontys

10.15 -11.15

Lezing 1: Jaap Verheul over de historische context Britse Rijk 1585-1900

Jaap Verheul is Amerikadeskundige en hoofddocent cultuurgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Hij zal de historiografische ontwikkelingen rond het thema imperialisme toelichten. Daarna bespreekt hij de hoofdlijnen uit de syllabus waarbij vooral de economische, culturele en politieke wisselwerking tussen het Verenigd Koninkrijk en de koloniën in Noord-Amerika centraal staan. Vanuit een vergelijkende perspectief komt ook het Britse imperialisme in India aan de orde.

11.15-11.45

Koffie

11.45 -12.45

Lezing 2: Ad van Liempt over de historische context Nederland 1948-2008

Ad van Liempt is een Nederlands journalist, auteur van oorlogsboeken en tv-programmamaker. Hij is medeoprichter en ex-hoofdredacteur van NOVA. In 1999 bedacht Van Liempt het televisieprogramma Andere Tijden (NPS/VPRO), waarin wekelijks een historisch onderwerp wordt belicht. Hij geeft een lezing over historische context Nederland 1948-2008 en zal hier fragmenten uit Andere Tijden bij gebruiken.

12.45-13.45

Lunch en informatiemarkt

13.45 -15.30

Keuze uit de volgende workshops:

 

Workshop 1: Geert van Besouw, geschiedenisdocent de Breul te Zeist en lid VGN commissie havo-vwo

De nieuwe syllabus in een PTA zetten.

 

Workshop 2: Liesbeth Dirks, geschiedenisdocent Schoonhovens College en lid syllabuscommissie &  Hanneke Tuithof, vakdidactica geschiedenis aan Universiteit Utrecht en lector bij Fontys

De nieuwe syllabus: Hoe is deze tot stand gekomen en hoe nu verder?

 

Workshop 3: Bob Molenberg, net afgestudeerde geschiedenisdocent educatieve master UU & Anne Marijn Damstra, docent geschiedenis bij het Vathorst College & Projectmedewerker bij Schoolinfo

Hoe kunnen leerlingen overzicht krijgen over historische context Britse Rijk 1585-1900?

 

Workshop 4: Erik Rübsamen, docent geschiedenis/maatschappijleer, Zuyderzeelyceum, Emmeloord

Het bezoek van bekende personen aan Nederland in de periode 1948-2008 en hoe dit een rode lijn kan opleveren.

 

Workshop 5: Saskia Wubbolts-De Boer, Toetsdeskundige Geschiedenis havo/vwo bij Cito

Vragen construeren voor SE en CE met de nieuwe syllabus – wanneer ‘doet een vraag wat hij moet’.

15.30-16.00

Gezamenlijke afsluiting en uitreiking certificaten

16.00

Borrel

Programma VWO – 29 maart 2019.

Nieuwe Historische Contexten

  • Steden en Burgers in de Lage Landen 1050-1700
  • China (1842-2001)

Tijd       Activiteit

09.30

Inloop met koffie en inschrijving

10.00

Welkom door Hanneke Tuithof (vakdidactica geschiedenis aan Universiteit Utrecht en lector bij Fontys)

10.15 -11.15

Lezing 1: Maarten Prak over de historische context Steden en Burgers in de Lage Landen 1050-1700

Prof. dr. Maarten Prak is hoogleraar bij de afdeling Economische en Sociale Geschiedenis van het Departement Geschiedenis en Kunstgeschiedenis aan de Universiteit Utrecht. Zijn onderzoek concentreert zich op de lotgevallen van de bewoners van Europese – en vooral Nederlandse – steden in de middeleeuwen en vroegmoderne tijd. Hij geeft een lezing over de historische context Steden en Burgers in de Lage Landen 1050-1700.

11.15-11.45

Koffie

11.45 -12.45

Lezing 2: Bettine Vriesekoop over de historische context China 1842-2001

Bettine Vriesekoop speelde meer dan dertig jaar tafeltennis op wereldniveau. Door de vele trainingsstages die Vriesekoop vanaf 1980 in China volgde, raakte zij geïnteresseerd in deze cultuur. In 1996 debuteerde Vriesekoop als schrijfster met Heimwee naar Peking. In 2006 verhuisde Vriesekoop naar China waar ze tot 2010 werkte als correspondent voor NRC Handelsblad. Vriesekoop geeft nu lezingen over China en presenteert wekelijks het radioprogramma Obalive voor de Boeddhistische Omroep op NPO radio 5. Zij zal een lezing verzorgen met rode lijnen en verhalen over de historische context China 1842-2001 waarbij ze haar eigen ervaring koppelt aan de actualiteit.

12.45-13.45

Lunch en informatiemarkt

13.45 -15.30

Keuze uit de volgende workshops:

 

Workshop 1: Geert van Besouw, geschiedenisdocent de Breul te Zeist en lid VGN-commissie havo-vwo

De nieuwe syllabus in een PTA zetten.

 

Workshop 2: Liesbeth Dirks, geschiedenisdocent Schoonhovens College en lid syllabuscommissie &  Hanneke Tuithof, vakdidactica geschiedenis aan Universiteit Utrecht en lector bij Fontys

De nieuwe syllabus: Hoe is deze tot stand gekomen en hoe nu verder?

   

 

Workshop 3: Katja van Wamel, geschiedenisdocent CLZ te Zeist

Hoe kun je een rode lijn aanbrengen in historische context steden en burgers in de Lage Landen 1050-1700?

 

Workshop 4: Saskia Wubbolts-De Boer, Toetsdeskundige Geschiedenis havo/vwo bij Cito

Vragen construeren voor SE en CE met de nieuwe syllabus – wanneer ‘doet een vraag wat hij moet’.

 

Workshop 5: Janneke Riksen, als vakdidactica geschiedenis verbonden aan de universitaire lerarenopleiding (ulo) van de Vrije Universiteit te Amsterdam

De roman ‘Selma, Aan Hitler ontsnapt, gevangene van Mao’ (Carolijn Visser 2016) als lesmateriaal bij de Historische Context China. Voorbeelden van actieve werkvormen gebaseerd op de brieffragmenten en het vertellen van verhalen.

15.30-16.00

Afsluiting en uitreiking certificaten

16.00

Borrel