Professionalisering geschiedenisdocenten

Professionalisering geschiedenisdocenten

Departement GKG Universiteit Utrecht

Thematische workshops

Op donderdag 1 december van 13.30 tot 17.00 hebben wij een workshop over Anton de Kom georganiseerd. Op deze pagina kunt u het verslag van de workshop lezen en de gebruikte bestanden downloaden.

Tijdens deze workshop zijn we bezig geweest met de vraag op welke manieren we het verhaal van Anton de Kom kunnen gebruiken in onze lessen. Noraly Beyer heeft in 2019 een monoloog geschreven voor de Grote Suriname tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Deze monoloog is opgevoerd door actrice Urmie Plein. De monoloog maakte veel indruk op de aanwezige docenten. We hebben de mogelijkheid gehad om vragen naar Noraly en Urmie te stellen. Urmie hoopt de monoloog ook te kunnen gaan opvoeren op scholen. Zij brengt ons dan op de hoogte en dat zullen wij dan aan jullie doorgeven.

We hebben na de pauze een mysterie over Anton de Kom, gemaakt door Henrike Luijk,  en een examentraining, gemaakt door Niels Reessink, uitgeprobeerd. We hebben daarna de werkvormen besproken en verdere ideeën uitgewisseld.

Tips en opmerkingen uit de workshop van 1 december:

  • Gesprek bij de talkshow M met Judith de Kom, Noraly Beyer en Karwan Fatah-Black over het toevoegen van Anton de Kom aan de Nederlandse Canon: https://www.npostart.nl/het-onrecht-dat-mijn-vader-is-aangedaan-is-draag-ik-mijn-hele-leven-bij-me/25-06-2020/POMS_KN_16219078
  • Opmerkingen bij de mysteriewerkvorm:
    -Veel bronnen gingen over het klachtenbureau en arrestatie. Dat geeft een beperkte blik op zijn leven en de lijst met verdachten is groter dan dat er bronnen over in de werkvorm zitten.
    -Wat is precies het onderscheid tussen Nederlandse geheime dienst en de overheid?
    -Wie is eigenaar van de naam? Is dat niet een vraag om te stellen? Familie, Suriname, Nederland? Daarbinnen zijn zelfs grote verschillen weten wij door het gesprek met Noraly. Met die vraag kun je beter de actualiteit gebruiken.
    -Docenten vragen zich af wat het belang van de chronologie in de eerste ronde is? Het is belangrijk om leerlingen context over Anton de Kom te bieden voordat zij met de werkvorm bezig gaan. De chronologieopdracht of het verhaal kunnen daarbij helpen.
    -Wie zijn de auteurs van de bronnen? Geef leerlingen het goede voorbeeld en zet dat erbij.
    -De roman waar vanuit de familie kritiek op is, wordt in de werkvorm als bron gebruikt.
  • Opmerkingen bij de examentraining:
    -Er hadden nog meer kenmerkende aspecten bijgepast zoals dekolonisatie en de economische wereldcrisis. Daar moet je dan nog weel een bron bij zoeken.
    -Je kunt ook alle kenmerkende aspecten van tijdvak 8, 9 en 10 geven. Maar wanneer je zoals nu een kleinere selectie geeft laat je de leerlingen wel gericht oefenen met argumenteren. Anders verzanden leerlingen misschien in het zoeken welke bron waarbij past.
    -Ook bij deze werkvorm is het belangrijk dat leerlingen het verhaal van Anton de Kom kennen.
    -De werkvorm is makkelijk inzetbaar in een les.
    -Als eindopdracht leerlingen de opdracht geven welke bron of kenmerkend aspect het meest kenmerkend voor Anton de Kom is.
    -Een andere vraag die je de leerlingen kunt stellen: is Anton de Kom meer een verzetsheld of emancipator en waarom? Dat laten onderbouwen met bronnen.

Tips en opmerkingen uit de vorige workshop over Anton de Kom:

  • Documentaire met kinderen Anton de Kom, daarin gaan de kinderen terug naar hun ouders huis in Den-Haag. ‘Vrede, herinneringen aan Anton de Kom’ van Ida Does uit 2012.
    https://youtube.com/playlist?list=PL4hKWgkvcSMZckkB1yQOJ4i7rh6aLcQyi
  • Kijk voor meer informatie over Anton de Kom op:
    Canon van Nederland: https://www.canonvannederland.nl/nl/antondekom
    NPO kennis: https://npokennis.nl/longread/8086/wie-was-anton-de-kom
  • In de monoloog voerde Urmie een gedeelte van een spinverhaal van Anton de Kom op. Deze verhalen zijn nu in een boekje uitgegeven: Anangsieh tories. Verhalen van de spin uit Suriname (2022).
  • De documentaire van Frank Zichem uit 1999 “Wij Slaven van Suriname”, waarin tijdgenoten en de kinderen van Anton de Kom aan het woord komen.
  • Tip om te luisteren, de podcast van de VPRO: plantage van onze voorouders (2020) en de podcast van KRO-NCRV: Strijden ga ik (2021).

Kijk eens naar de volgende links:

Tijdens de workshop hebben we twee werkvormen besproken. Jullie kunnen ermee aan de slag en zullen de werkvormen wellicht bijstellen om te gebruiken in de lessen. Bijgestelde versies zouden wij graag ontvangen! Jullie kunnen ze mailen naar: h.tuithof@uu.nl. Dit materiaal komt vervolgens weer in de database van www.uu.nl/geschiedenisendidactiek te staan.

Hier kunt u de gebruikte bestanden downloaden:

Vragen? Mail naar: Nascholing-GKG@uu.nl