Workshops ‘Het Britse Rijk’ op 24 en 25 september 2020

Workshops ‘Het Britse Rijk’ op 24 en 25 september 2020

Op donderdag 24 en vrijdag 25 september hebben de workshops ‘Het Britse Rijk 1585 – 1900’ aan de Universiteit Utrecht plaatsgevonden. 

Prof. dr. Jaap Verheul heeft de drie deelvragen van de Historische Context inhoudelijk toegelicht. Onder leiding van vakdidacticus Hanneke Tuithof hebben de deelnemers geoefend met werkvormen en zijn ideeën uitgewisseld over de didactische aanpak van deze Historische Context. Hieronder een opsomming van enkele interessante opmerkingen uit de nabespreking van de chronologie-opdracht gemaakt door Harry Havekes. Hierbij staan ook nog enkele opmerkingen en tips uit de workshop van vorig jaar.

  • Opdracht is te groot voor één lesuur. Het is een idee om de opdracht over verschillende lessen te verdelen of zelfs verdelen door de behandeling van de Historische Context heen.
  • Suggestie: maak er een ronde bij met kenmerkende aspecten zodat de leerlingen de aspecten ook chronologisch leren ordenen.
  • De tijdbalk kun je het beste minimaal op A3 formaat gebruiken. Wanneer je daarvoor de ruimte hebt in de klas, zou je aan de muur een tijdbalk kunnen maken waar je steeds de fenomenen bij plakt. Zo ontstaat er een groeiend document.
  • Het maken van een groeiend document is digitaal ook goed mogelijk. Dat zou verhelderend kunnen werken in plaats van de losse kaartjes op papier. De digitale tijdbalk kunnen jullie vinden op de website.

We hebben niet meer gesleuteld aan het bestand van Harry Havekes, maar de docenten gaan dat misschien nog wel doen. Bijgestelde versies zouden wij graag ontvangen! Docenten kunnen ze mailen naar: h.tuithof@uu.nl. Dit materiaal komt vervolgens weer in de database van www.uu.nl/geschiedenisendidactiek te staan. Op deze website staan inmiddels al werkvormen die passen bij de Historische Context Het Britse Rijk.

Na de inhoudelijke behandeling van de tweede deelvraag hebben de deelnemers met Jaap Verheul en Hanneke Tuithof gekeken naar de kaarten werkvorm van Het Britse Rijk. De deelnemers hebben verschillende mogelijkheid en keuzes besproken over welke kaart je weg had kunnen laten. Daarbij heeft Jaap Verheul de verschillen tussen de kaarten toegelicht. De conclusie was dat alle kaarten in ieder geval een vorm van propaganda zijn! Op één van de kaarten stond links onderin een tabel met daarin de waardes van alle kolonies erin beschreven. De kaart leek daarmee in eerste instantie vrij objectief, maar dat klopte niet. Interessant om samen met je leerlingen naar te kijken.

Tijdens de workshop is er ook kort gesproken over het maken van (oefen)examenvragen. Voor de HAVO staan er inmiddels voorbeelden van oefenvragen online. Kijk op: https://www.examenblad.nl/examen/geschiedenis-havo-4/2021/havo?topparent=vg41h1h4i9qd. In de nieuwsbrief aan het netwerk stuur staan tips van de examenmaakster over het maken van examenvragen. Deze nieuwsbrief is online te lezen via:  https://geschiedenisendidactiek.wp.hum.uu.nl/nieuwsbrief-vraag-naar-proefexamens-en-examenvragen-maken-23-05-2020/.Tot slot hebben we op de nascholingswebsite ook een pagina gemaakt met tips en informatie over het examen: www.uu.nl/nascholinggeschiedenis.

Hier kunt u het materiaal uit de workshop vinden: