Workshop Anton de Kom

Workshop Anton de Kom – 10 maart 2022 

Op donderdag 10 maart 2022 heeft de Universiteit Utrecht een workshop over Anton de Kom georganiseerd. Tijdens deze workshop zijn we bezig geweest met de vraag op welke manieren we het verhaal van Anton de Kom kunnen gebruiken in onze lessen. Noraly Beyer heeft in 2019 een monoloog geschreven voor de Grote Suriname tentoonstelling in de Nieuwe Kerk in Amsterdam. Deze monoloog is opgevoerd door actrice Urmie Plein. De monoloog maakte veel indruk op de aanwezige docenten. We hebben de mogelijkheid gehad om vragen naar Noraly en Urmie te stellen. Urmie Plein is ook uit te nodigen op school want deze monoloog zou voor leerlingen ook erg indrukwekkend zijn. Het verhaal gaat door deze monoloog echt leven.

We hebben na de pauze een mysterie over Anton de Kom, gemaakt door Henrike Luijk,  uitgeprobeerd. Onder leiding van dr. Hanneke Tuithof (vakdidacticus geschiedenis UU en HU) hebben we de werkvorm besproken en verdere ideeën uitgewisseld.

Tips en opmerkingen uit de workshop van 10 maart:  

  • Documentaire met kinderen Anton de Kom, daarin gaan de kinderen terug naar hun ouders huis in Den-Haag. ‘Vrede, herinneringen aan Anton de Kom’ van Ida Does uit 2012.
    https://youtube.com/playlist?list=PL4hKWgkvcSMZckkB1yQOJ4i7rh6aLcQyi
  • Kijk voor meer informatie over Anton de Kom op:
    Canon van Nederland: https://www.canonvannederland.nl/nl/antondekom
    NPO kennis: https://npokennis.nl/longread/8086/wie-was-anton-de-kom
  • In de monoloog voerde Urmie een gedeelte van een spinverhaal van Anton de Kom op. Deze verhalen zijn nu in een boekje uitgegeven: Anangsieh tories. Verhalen van de spin uit Suriname (2022).
  • Tip om te luisteren, de podcast van de VPRO: plantage van onze voorouders (2020).
  • Opmerkingen over de mysterie Anton de Kom door Henrike Luijk:
    -Mooie bruikbare werkvorm. Belangrijk om wel eerst context te schetsen. Daarbij kun je het verhaal goed gebruiken.
    -Wanneer behandel je de werkvorm? Tijdens de slavernij, de wereldoorlogen of na de dekolonisatie? Dat laatste lijkt het handigste omdat dan alle onderwerp al eens aan bod zijn geweest en al die onderwerpen komen terug in de mysterie.
    -Werkvorm is te groot voor één les. Je zou het ook kunnen gebruiken/ombouwen naar een praktische opdracht.
    -In havo 5 en vwo 6 kun je het ook goed hebben over hoe Anton de Kom is gebruikt en misbruikt door verschillende groepen. Hier passen de temporele kaders van Wansink goed bij. Met leerlingen de herinnering van Anton de Kom bespreken.

Kijk eens naar de volgende links:

Tijdens de workshop hebben we een mooie werkvorm besproken. U kunt de bestanden hieronder vinden, Jullie kunnen ermee aan de slag en zullen de werkvorm wellicht bijstellen om te gebruiken in de lessen. Bijgestelde versies zouden wij graag ontvangen! Jullie kunnen ze mailen naar: h.tuithof@uu.nl. Dit materiaal komt vervolgens weer in de database van www.uu.nl/geschiedenisendidactiek te staan.

Bestanden mysterie Anton de Kom: